Tuuli har ansvar för ett samhälle till sjöss på Glory
Som intendent på Viking Lines kronjuvel Glory är Tuuli Peltonen ansvarig för all kommersiell verksamhet ombord – från butiker till restauranger och underhållning.
Tillsammans med sina kollegor lever hon halva sitt liv till sjöss.
– Vi är som ett flytande samhälle där vi klarar allt själva, säger Tuuli.
Nyligen nominerades hon och kollegan Stig Pernell till Hufvudstadsbladets utmärkelse Svenskfinlands bästa chef.
Johan Svedberg
-13 juni, 2025
Glory är stoltheten i Viking Lines flotta. Fartyget lämnade varvet i Kina för drygt tre år sedan och har sedan dess trafikerat linjen Stockholm-Mariehamn-Åbo
Här arbetar hundratals personer för att få allting att flyta, både ute på öppet vatten och under de intensiva stoppen när färjan lägger till i hamn.
Det är ett under av avancerad logistik, vältajmade rutiner och synkade team som verkar både synligt och i kulisserna för att göra kryssningarna så angenäma som möjligt för alla passagerare.
Glory vibrerar av rörelse när vi slår oss ner på intendentskontoret. Bakom dörren rör sig ett myller av passagerare i strid ström på väg till restauranger, barer, tax free-shopping och scenunderhållning.
I toppen av allt finns intendent Tuuli Peltonen.
– De som sett tv- serien ”Rederiet” brukar tänka på en elak intendent som tydligen var med där, haha. Men jag brukar jämföra det med en hotelldirektör i land, den som ansvarar för verksamheten i sin helhet, säger Tuuli.
Högt tempo i varje hamn
Det betyder att allt vad gästerna ser och alla utrymmen de rör sig i, förutom bildäcken, är en del av ansvaret för Tuuli och hennes organisation. Tillsammans med funktionscheferna – butikschef, kryssningschef, restaurangchef, städchef och köksmästare – leds och planeras allt från hotell och underhållning till butik, mat och restaurang.
– Det är väldigt brett och det gör det väldigt roligt. Mitt jobb är inte så styrt av rutiner som många andra har, säger Tuuli.
Glory har precis lämnat Mariehamn för fortsatt resa mot Stockholm. Här stannade man bara en kvart för att välkomna nya resenärer.
– I Åbo har vi 40-50 minuter av vad jag kallar aktiv hamntid, det är då vi på riktigt får saker gjorda. I går hade vi nästan 1800 passagerare som sov i hytt, många av dem klev av i morse. Då städade vi alla hytterna och bäddade om 1600 bäddar. Och så tog vi in all mat och alla tax free-varor, och bytte tvätt, berättar Tuuli.
200 medarbetare skapar ett fungerande samhälle
Ute till havs igen måste allting fungera – oavsett om det är stilla vatten eller storm, lågsäsong eller högtryck med fulla däck.
– När vi har lämnat hamnen så är vi som ett flytande samhälle. Vi måste klara av allt från sjukvård till elarbeten och annan reparation. När vi är ute och kör måste vi vara självgående, säger Tuuli.

Hennes organisation och de medarbetare hon ansvarar för uppgår under högsäsong till cirka 200 personer per resa. På ett år hinner det dock passera upp till 600 olika personer. Att som chef bygga starka team med så många medarbetare på roterande schema kan vara en utmaning.
– Du vet nästan aldrig när du kommer ombord vilket team du har. Vi har byggt en stark värdegrund för att alla ska ha en tydlig uppfattning om vart vi är på väg och vad som är det viktigaste för oss som team. Utan tydliga riktlinjer och stark värdegrund att stå på blir det omöjligt att få det att funka, säger Tuuli.
Uppmärksammat och unikt delat ledarskap
Tuuli delar tjänsten som intendent på Glory tillsammans med Stig Pernell (de byter av varandra veckovis). Nyligen uppmärksammades de för sitt delade ledarskap med en nominering till Helsingforstidningen Hufvudstadsbladets utmärkelse Svenskfinlands bästa chef.
– Vi vet inte vem, men någon nominerade oss. Jag är förstås jätteglad, framför allt för att det ger uppmärksamhet till sjöfarten och till vårt delade ledarskap. Jag är själv akademiker och har tänkt att jag ska doktorera i delat ledarskap, för det är ett så speciellt fenomen, säger Tuuli.
Ett annat speciellt fenomen är att spendera halva sitt liv till sjöss. Det är verkligheten när en båt är både ens arbetsplats och hem.
– Många upplever att de får en bra balans mellan arbete och fritid. När du går över landgången tar någon annan över. Jag gillar att det är så tydligt. När man jobbar är man fullt fokuserad och när man är ledig är man verkligen ledig, säger Tuuli.
Personalen har tillgång till många bekvämligheter, bland annat ett topputrustat gym. Och det finns möjlighet att låta familjelivet komma ombord också.
– När det var morsdag kom mina två söner och stannade hela dygnet. Det var fint, berättar Tuuli.
Från guide i Alperna till intendent på havet
Tuulis väg till sjöfarten började inom turism. Hon jobbade i Alperna som guide för STS Alpresor, och senare på företagets huvudkontor. Och bland utbildningarna finns motsvarande civilekonom, organisation och ledning, marknadsföring och redovisning.
Hon börjar närma sig nio år på Viking Line, men relationen till bolaget och dess båtar går längre tillbaka än hon kan minnas.
– Jag är från Åbo och har alltid haft de här stora båtarna omkring mig, och vi hade fritidsbåt när jag var liten. Oavsett om man åkte till Sverige eller Åland, så stötte man alltid på Vikingbåtarna. Och havet har alltid betytt mycket för mig.
När Tuuli är i tjänst tar hon en stund på däck varje morgon och kväll, med solens upp- och nedgång som vacker fond.
– Jag tar en paus, andas och tittar ut över horisonten. Det är något speciellt med det, säger hon drömskt.
Att hon är hemma på havet råder inga tvivel om. Och till andra som är nyfikna på ett yrkesliv till sjöss har Tuuli ett tydligt råd:
– Prova på! Kom hit en helg och känn efter. Många gör bara några dagar som extrajobb, det är ett enkelt sätt att testa. Det är inte ett jobb för alla, men för många är det helt rätt.
Publicerad 13 juni, 2025