Eldrivna leveranser i e-handeln krävs för att få klimatvinster
Mikael Stange
-4 november, 2025
Ökad information om e-handel av mat kan minska klimatutsläppen – men bara om leveranserna sker med eldrivna fordon. Det visar en ny forskningsstudie från IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med Axfood.
Studien har analyserat hur hushållens konsumtion och resvanor påverkas när mer information om e-handel tillgängliggörs. Syftet är att förstå hur mathandel på nätet kan bidra till att minska transporternas klimatpåverkan.
Resultatet visar att ökad information om e-handel kan leda till minskade klimatutsläpp med upp till sex procent – men bara under förutsättning att transporterna elektrifieras. Annars riskerar utsläppen i stället att öka.
– En nyckelfaktor för att e-handeln ska ge klimatvinster är att fordonen som distribuerar maten drivs av el. Annars kommer utsläppen att öka, säger Sebastian Bäckström, expert vid IVL.
Studien, som samlat in data från Hemköps kunder i Storstockholm, visar också att insatser för att minska klimatpåverkan behöver riktas mot de bilburna hushållen. Det är den målgrupp som är svårast att förändra, men också den som står för störst utsläpp.
Distributionen från lager till butik står för en liten del av utsläppen, medan hushållens egna inköpsresor är den stora källan.
– E-handeln av mat kan göra vardagen enklare för kunderna och samtidigt bidra till minskade klimatutsläpp. För första gången har vi nu ett underlag som visar hur e-handeln faktiskt påverkar utsläppen. Det ger oss nya möjligheter att utveckla vårt kunderbjudande, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Publicerad 4 november, 2025