Medarbetarintervjuer

”Var öppen för alla möjligheter som sjön erbjuder”

Det är en solig dag ombord på Viking Glory när befälhavare Ulf Lindroos tar emot oss i ”Fyren” – en exklusiv matsal högst upp i fartyget. Med panoramavy över havet och den östersjöfärgade skärgården liknar det glasinkapslade rummet en riktig fyr. Härifrån kan man blicka ut i 360 grader – en symboliskt passande plats att träffa befälhavaren själv på.

Ulf Lindroos har en lång karriär inom Viking Line och har arbetat på företaget sedan 2003, men hans resa dit och till den roll där man har det yttersta ansvaret för alla medarbetare och passagerare (just idag nästan 2000 människor) började långt tidigare.

– Jag är uppvuxen med sjön. Som grabb var det naturligt att intresset för hav och nautik växte. Jag såg att det fanns möjligheter att kombinera livet i skärgården med ett yrke till sjöss, berättar Ulf.

Små steg i kombination med praktisk erfarenhet

Efter en sjöfartsutbildning på Åland pluggade Ulf vidare till sjöbefäl. Innan anställningen på Viking Line jobbade han under några år på lastfartyg. Därefter började han sin Viking-karriär som vikarierande styrman på Amorella. Han har sedan dess också haft roller som styrman, lots och överstyrman. Ulf menar att sjömansyrket kan vara praktiskt för den som vill ta små steg i taget och samtidigt ha möjligheten att jobba.

– Det är ett yrke där du kan bygga din karriär steg för steg. Jag kunde arbeta, samla erfarenhet och samtidigt ta de behörigheter som krävdes för att komma vidare. Det var ett smidigt sätt att växa in i yrket – både i teori och praktik.

Ulf delar gärna med sig av sina tips till den som är ny i branschen:

– Våga testa olika roller. Lyssna och lär. Var nyfiken – både på människor och teknik. Och var inte rädd för att ta dig an något du inte helt behärskar – du lär dig.

Han menar också att man inte alltid måste ha alla svar från början.

– Att jobba till sjöss kan ta dig till oväntade platser. Det är en bransch som erbjuder så mycket – men du måste vara beredd på att ta ansvar. Det är ett yrke där du får tillbaka mycket, både i erfarenheter och i stolthet.

Att vara befälhavare är att ständigt ha blicken riktad både framåt och runtomkring. Med utsikt över horisonten – och fullt fokus på människorna ombord.

För Ulfs egen karriär kom en stor möjlighet 2012 när han fick möjlighet att arbeta i projektet för uppstart av Viking Grace, och 2021 inledde han ett liknande arbetet i projektet för att bygga Viking Glory – en erfarenhet som senare ledde till att Ulf utsågs till befälhavare för det nya fartyget.

Karriärens höjdpunkt – segla hem Glory från Kina

I december 2021 var Viking Glory färdigbyggt och lämnade varvet i Xiamen i Kina, och drygt två veckor senare anlände det till Åbo. Det var Ulf Lindroos som hade ansvaret att föra Glory hela vägen hem.

– Det var verkligen karriärens höjdpunkt. En lång men fantastisk resa. Det är inte varje dag man får köra hem ett helt nytt fartyg genom halva världen. Men vi var ett tight team av medarbetare som alla kände varandra, vilket kändes tryggt.

Hemfärden gick via Sydkinesiska havet, Singapore, Sri Lanka, Indiska oceanen, Djibouti, Suezkanalen, Medelhavet, Cypern och Gibraltar.

– Vi passerade flera av världens mest trafikerade vatten, och logistikmässigt var det en stor apparat. Men vädret var förvånansvärt bra – några tropiska skurar och åskväder, men mestadels lugnt.

När Glory till sist anlände till Finland var känslorna överväldigande.

– Jag minns när vi närmade oss Åbo och såg stadens ljus i fjärran. Alla kollegor samlades på bryggan. Det var ett väldigt känsloladdat ögonblick, pulsen var verkligen högre än vanligt. Efter så lång resa och så mycket förberedelser kände man bara: ”Vi klarade det”.

Vardagen som befälhavare

I dag är Glory i reguljär trafik mellan Åbo, Mariehamn, Stockholm och Långnäs på ett 24-timmars schema. Ulf arbetar i ett rotationssystem: en vecka ombord, med ledighet i en eller två veckor. På frågan hur en arbetsdag ser ut berättar Ulf att det är en viss rutin som tar ett tag att komma in i:

– Jag går normalt upp vid åtta. Då har vi ofta morgonmöte med styrmännen. Resten av dagen går till att hålla kontakt med bryggan, tekniska avdelningen och hotelldelen, följa upp säkerhetsrutiner, planera underhåll och ha kontakt med rederiet i land. Det är mycket samordning, mycket människor och ständiga beslut som måste fattas.

En dag kan innehålla allt från att ta emot besökare, ha säkerhetsövningar och se över navigationssystemen till att diskutera personalfrågor och planera inför kommande anlöp. Ulf berättar att han – som vilken tjänsteman som helst – också har möten i Teams med sina medarbetare på huvudkontoret.

– Mitt ”arbetskontor” finns på däck nio, men jag rör mig ständigt runt i fartyget. Mitt jobb handlar inte bara om att styra, utan om att leda ett helt samhälle till sjöss.

Även om Ulf rör sig mycket finns vissa moment där han som befälhavare och ytterst ansvarig ska vara på plats. Till exempel när Glory anländer till Långnäs kl. 03.15 kliver han upp för att vara med uppe på bryggan vid ankomsten. Därefter blir det ytterligare några timmars sömn innan en ny arbetsdag på Viking Glory tar fart igen.

När Ulfs vecka ombord är avslutad väntar lediga veckor med familjen.

– När jag är hemma är jag verkligen hemma. Det är tydligt avgränsat. Man får anpassa sig – men det fungerar bra. Man vänjer sig vid rytmen. Det blir ett annat tempo, ett annat fokus – men båda delarna ger energi.

Om att ha hamnat rätt och få chansen

Ulf beskriver Viking Line som en stabil arbetsgivare där det finns goda möjligheter att växa.

– Jag har fått prova många olika roller genom åren och det har alltid funnits stöd för utveckling. Det är en arbetsgivare som tror på intern kompetens och som låter folk växa med uppgiften. Samarbetet mellan olika avdelningar är starkt, och jag har alltid känt att man här är en del av ett större lag.

På frågan om hur man bäst tar sig fram i branschen, återkommer Ulf till vikten av att vara öppen.

– Jag har aldrig haft en detaljerad plan för exakt var jag ville hamna – jag har varit öppen för möjligheter. Det har varit nyckeln för mig. Man vet aldrig vart en karriär på sjön tar en. Det viktiga är att våga och hoppa på det som kommer. Man kanske tror att man vet vad man vill – men det är ofta något annat som till slut visar sig bli rätt, avslutar Ulf och tittar ut på den finska skärgården samtidigt som han konstaterar att den är något mer karg – men lika vacker – som den svenska.



Publicerad 23 juni, 2025

Läs vidare