35 miljoner till satsning på stärkt kompetensförsörjning i Oskarshamn
Mikael Stange
-23 juni, 2026
Oskarshamns kommun har beviljats 35 miljoner kronor över en tioårsperiod från mervärdesavtalet för att vidareutveckla Nova, kommunens plattform för högre utbildning och samverkan med näringsliv och akademi. Satsningen ska möta en minskande befolkning i arbetsför ålder och en växande kompetensbrist.
– Vi behöver skapa förutsättningar för tillväxt och säkra den kompetens som både näringslivet och välfärden behöver. Att kunna stärka upp Nova är en investering i kommunens framtid, säger Andreas Erlandsson, kommunstyrelsens ordförande.
Satsningen fokuserar på tre delar: att göra Nova till en utbildningsnod med fler utbildningar inom teknik, industri och välfärd, att fördjupa samverkan mellan akademi och arbetsliv genom studiebesök och projektarbeten, samt att arbeta för ökad jämställdhet i vilka utbildningar unga väljer.
– Det som är bra för näringslivet är bra för Oskarshamn, och kompetensförsörjning är en nyckel för att fortsätta utvecklas. Nu får vi möjlighet att lägga i en växel till, säger Bengt Karlsson Moberg, rektor på Nova.
Publicerad 23 juni, 2026