Medarbetarintervjuer

Butikscoach med målet att inspirera Coops kunder – Vägen till kundernas hjärta börjar i delidisken

Niclas Montelius har ägnat hela sitt yrkesliv åt livsmedel och försäljning. Idag är han butikscoach på Coop Östra med uppdraget att utveckla delikatessdiskarna, som han menar är något av butikernas hjärta. Enligt Niclas är det ofta här som kunder inspireras till att laga något extra gott där hemma. Niclas ser sin roll som avgörande för att rusta butikerna med rätt kunskap och rutiner för att på bästa sätt kunna möta kunder som brinner lite extra för mat och matlagning.

Niclas passion för livsmedel föddes tidigt, men det var under de elva år han arbetade med att bygga varumärken inom köttbranschen som den verkliga kärleken uppstod. För Niclas handlade det inte bara om en produkt, utan om att bygga en upplevelse.

– Alla har en åsikt vid ett middagsbord. Och när man pratar om kött kopplar många det till en stunds njutning. Att få jobba med något som berör folk på ett så positivt sätt har varit fantastiskt, säger han.

Säljerfarenheten är nyckeln

En av Niclas drivkrafter är vad han beskriver som att “skapa något från ingenting”. Med det syftar han på sin syn på försäljning som ett hantverk – där man genom kommunikation och engagemang kan föra sin egen passion vidare. För Niclas är försäljningsdelen moroten i produktutveckling, och något som är en stor del av hans identitet.

– Det är lite som ett kvitto för mig själv när jag identifierar en affärsmöjlighet som andra kanske inte upptäckt, och sedan lyckas få någon annan att se och tro på samma sak. I slutändan handlar det om att inspirera andra till att bli ännu bättre säljare och representanter för ett varumärke.

Butikscoach – ett framtidsyrke?

Som butikscoach för öppna färskvaror på Coop Östra, en av Coops största föreningar med 190 butiker, har Niclas ett projektbaserat uppdrag. Just nu arbetar han med att höja kvaliteten på butikernas delidiskar: Att skapa matglädje – något som är ett ledord för Coop Östra.

– Mitt uppdrag är att skapa förutsättningar för att butikerna ska kunna bli ännu bättre. Allt från att få alla att dra åt samma håll, skapa gemensamma processer, identifiera möjligheter och därefter utvecklas tillsammans.

Enligt Niclas är delikatessdisken väldigt viktig för att inspirera och skapa matglädje. Den är butikens hjärta, där kunderna har en stor möjlighet att lära sig om nya produkter och smaker. Däremot kräver den manuella hanteringen aktiv personal.

– Öppna färskvaror säljs inte per automatik. De säljs bara om du pratar för dem, och om du har kunskap och intresse för produkterna. Personalen bakom disken måste kunna inspirera kunden och inte bara leverera det som förväntas.

Han påpekar att det är i kundmötet som den verkliga potentialen finns, där du som medarbetare med kunskap och engagemang kan uppmuntra kunden att prova nya smaker och därmed öka försäljningen. Denna aktiva försäljning, menar Niclas, är avgörande. Han tror därför att coachande roller inom försäljning, speciellt i butiksmiljöer, kan komma att öka.

Framtidsspaning och att jobba hos Coop

När det gäller trender i livsmedelsbranschen framöver ser Niclas att fokus kommer att ligga på att äta mer närproducerad mat från mindre producenter. Han menar att vi just nu är mitt i en proteintrend som kommer att fortsätta, men hoppas på en framtida trend där vi äter mer varierat över djurslagen och inte bara fokuserar på nötkött.

– Det går att lyxa till det och laga så mycket gott på kyckling och fläskkött också, säger han.

Han påpekar också att i tider av inflation har priset blivit en viktigare faktor för konsumenterna, och därför måste butikerna vara extra bra på att ta vara på varje kundmöte för att vinna kundens lojalitet.

Niclas beskriver Coop Östra som en arbetsgivare i ständig förändring som sätter människan i fokus. Han känner en stolthet över att vara en del av den utvecklingsresan, där han dessutom får chansen att jobba i en roll som är både ny, men också efterfrågad.

– Jag är stolt över att jobba på Coop Östra. Det finns en värme i företaget som jag kände direkt, samt en stor utvecklingspotential. Det är spännande att vara med på den här förändringsresan där jag ser att vi gör väldigt mycket rätt. Det ska vara attraktivt att jobba på den gröna sidan.

Publicerad 10 oktober, 2025

Läs vidare